Zaštita prava konkurencije

Jedan od ključnih principa tržišne ekonomije je konkurencija, koja podrazumeva konkurentsko nadmetanje između privrednih subjekata s ciljem da poboljšaju svoju poziciju na tržištu i povećaju ekonomsku efikasnost. Stvaranje nefer tržišnih uslova je izričito zabranjeno kako domaćim tako i međunarodnim propisima i regulativama.

Zakonom o zaštiti konkurencije uređuje se zaštita konkurencije na tržištu Republike Srbije u cilju ekonomskog napretka i dobrobiti društva, a naročito koristi potrošača, jer se njime sprečavaju monopoli i omogućava fer tržišno nadmetanje., kao i osnivanje, položaj, organizacija i ovlašćenja Komisije za zaštitu konkurencije. Odredbe zakona primenjuju se na sva pravna i fizička lica koja neposredno ili posredno, stalno, povremeno ili jednokratno učestvuju u prometu robe, odnosno usluga, nezavisno od njihovog pravnog statusa, oblika svojine ili državljanstva, odnosno državne pripadnosti.

Povreda konkurencije

Povredom konkurencije u smislu Zakona o zaštiti konkurencije smatraju se akti ili radnje učesnika na tržištu koje za cilj ili posledicu imaju ili mogu imati značajno ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje konkurencije. U takvim situacijama, ključnu ulogu ima advokat za pravo konkurencije, koji može pomoći u analiziranju potencijalnih povreda i zaštiti prava klijenata.Prema odredbama zakona narušavanje konkurencije se može učiniti zaključivanjem restriktivnih sporazuma, zloupotrebom dominantnog položaja i nedozvoljenim kocentracijama učesnika na tržištu.

Restriktivni sporazumi

Restriktivni sporazumi su sporazumi između učesnika na tržištu koji imaju za cilj ili posledicu značajno ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje, konkurencije na teritoriji Republike Srbije. Restriktivni sporazumi mogu biti ugovori, pojedine odredbe ugovora, izričiti ili prećutni dogovori, usaglašene prakse, kao i odluke oblika udruživanja učesnika na tržištu, a kojima se naročito: 

1) neposredno ili posredno utvrđuju kupovne ili prodajne cene ili drugi uslovi trgovine; 

2) ograničava i kontroliše proizvodnja, tržište, tehnički razvoj ili investicije;

3) primenjuju nejednaki uslovi poslovanja na iste poslove u odnosu na različite učesnike na tržištu, čime se učesnici na tržištu dovode u nepovoljniji položaj u odnosu na konkurente;

 4) uslovljava zaključivanje ugovora ili sporazuma prihvatanjem dodatnih obaveza koje s obzirom na svoju prirodu i trgovačke običaje i praksu nisu u vezi sa predmetom sporazuma; i

5) dele tržišta ili izvori nabavki. 

Zaštita prava konkurencije

Restriktivni sporazumi zabranjeni su i ništavi, osim ukoliko ne postoji uslov za izuzeće. U situacijama kada postoji sumnja da su sklopljeni sporazumi koji narušavaju zaštitu konkurencije, pravovremena pravna analiza može sprečiti značajne posledice po privredne subjekte.

Dominantan položaj

Dominantan položaj ima učesnik na tržištu koji, zbog svoje tržišne snage, može da posluje na relevantnom tržištu u značajnoj meri nezavisno u odnosu na stvarne ili potencijalne konkurente, kupce, dobavljače ili potrošače. Tržišna snaga učesnika na tržištu se utvrđuje u odnosu na relevantne ekonomske i druge pokazatelje, a naročito u odnosu na: 

1) strukturu relevantnog tržišta; 

2) tržišni udeo učesnika na tržištu čiji se dominantni položaj utvrđuje, naročito ako je veći od 40% na utvrđenom relevantnom tržištu; 

3) stvarne i potencijalne konkurente; 

4) ekonomsku i finansijsku snagu; 

5) stepen vertikalne integrisanosti; 

6) prednosti u pristupu tržištima snabdevanja i distribucije; 

7) pravne ili činjenične prepreke za pristup drugih učesnika tržištu; 

8) snagu kupca; i

9) tehnološke prednosti, prava intelektualne svojine. 

Dva ili više pravno nezavisna učesnika na tržištu mogu da imaju dominantan položaj ako su povezani ekonomskim vezama tako da na relevantnom tržištu zajednički nastupaju ili deluju kao jedan učesnik (kolektivna dominacija). Teret dokazivanja dominantnog položaja na utvrđenom relevantnom tržištu je na Komisiji. Međutim, privredni subjekti koji su pogođeni ovakvim praksama mogu se obratiti advokatu za pravo konkurencije radi pravne analize i pokretanja odgovarajućih postupaka pred nadležnim organima.

Zloupotreba dominantnog položaja

Zloupotreba dominantnog položaja na tržištu zabranjena je, jer direktno narušava zaštitu konkurencije, ugrožavajući ravnopravnost učesnika na tržištu i prava potrošača. Zloupotrebom dominantnog položaja, naročito se smatra: 1) neposredno ili posredno nametanje nepravične kupovne ili prodajne cene ili drugih nepravičnih uslova poslovanja; 2) ograničavanje proizvodnje, tržišta ili tehničkog razvoja; 3) primenjivanje nejednakih uslova poslovanja na iste poslove sa različitim učesnicima na tržištu, čime se pojedini učesnici na tržištu dovode u nepovoljniji položaj u odnosu na konkurente; 4) uslovljavanje zaključenja ugovora time da druga strana prihvati dodatne obaveze koje po svojoj prirodi ili prema trgovačkim običajima nisu u vezi sa predmetom ugovora.

Nadzor

Nadzor nad primenom i sprovođenjem odredbi Zakona o zaštiti konkurencije ima Komisija za zaštitu konkurencije. U slučajevima sumnje na kršenje propisa, kompanije bi trebalo da angažuju advokata za pravo konkurencije, koji može preduzeti odgovarajuće pravne korake i obezbediti zaštitu njihovih interesa.

Komisija je samostalna i nezavisna organizacija koja vrši javna ovlašćenja u skladu sa ovim zakonom. Komisija ima status pravnog lica i za svoj rad odgovara Narodnoj skupštini, kojoj podnosi godišnji izveštaj o radu do kraja februara tekuće godine, za prethodnu godinu.

Uloga advokata kod zaštite konkurencije

Zakon o zaštiti konkurencije reguliše mnoge aspekte poslovanja, uključujući sprečavanje monopola i antikonkurentskih sporazuma, kao i sve što se tiče nepravednih poslovnih praksi koje mogu ugroziti ravnotežu na tržištu. Nestručnost ili nepoznavanje zakonskih regulativa može dovesti do ozbiljnih posledica, uključujući novčane kazne, utvrđenje ništavosti određenih ugovora – sporazuma, a što može dovesti do prekida saradnje sa poslovnim partnerima i nastanka velikih šteta po kompanije.

Advokat za pravo konkurencije pruža klijentima ključnu podršku u razumevanju i primeni zakona, te pomaže u izbegavanju potencijalnih pravnih problema, pružajući strateške savete kako bi se poslovanje uskladilo sa propisima. Advokat može pomoći u analizi specifičnih situacija koje se tiču konkurencije i pravovremenoj identifikaciji bilo kakvih antikonkurentskih praksi. Takođe, savetovanje klijenata u vezi sa usklađivanjem poslovnih aktivnosti sa zakonskim propisima, priprema pravne analize i mišljenja, kao i pregovaranje i sastav ugovora koji su u skladu sa zakonom.

Pravne usluge koje pružamo:

  • Pravno savetovanje i pružanje stručne pravne pomoći u cilju razumevanja i primene Zakona o zaštiti konkurencije
  • Analiza ugovora i poslovnih aranžmana koji mogu biti u suprotnosti sa Zakonom o zaštiti konkurencije
  • Izrada ugovora koje će klijent zaključivati sa povezanim ili konkurentskim privrednim društvima koji su usklađeni sa važećim imperativnim propisima
  • Priprema i zastupanje u postupcima pred Komisijom za zaštitu konkurencije, uz sveobuhvatnu pravnu podršku u sprovođenju mera koje obezbeđuju zaštitu konkurencije na tržištu.
  • Pravno savetovanje o postupcima koji se odnose na spajanja i preuzimanja, kako bi se izbegle eventualne zabrane

Najčešća pitanja

Mnogi privredni subjekti nisu sigurni da li njihovi ugovori, poslovni modeli ili marketinške strategije krše propise zaštite konkurencije. Ako vaša firma učestvuje u ekskluzivnim ugovorima, određuje minimalne prodajne cene distributerima ili sklapa dogovore sa konkurentima o tržišnom delovanju, postoji mogućnost da su prekršeni antimonopolski propisi. Advokat za pravo konkurencije može izvršiti analizu vaših poslovnih aranžmana i pružiti smernice kako biste osigurali usklađenost sa zakonom i izbegli potencijalne sankcije.

Da, ako imate saznanja ili sumnju da druga kompanija zloupotrebljava dominantni položaj na tržištu, sklapa nedozvoljene sporazume ili koristi nepoštene poslovne prakse, možete podneti prijavu Komisiji za zaštitu konkurencije. Međutim, ovakve prijave zahtevaju pravno argumentovane dokaze i dokumentaciju, pa je preporučljivo da se pre podnošenja prijave konsultujete sa advokatom za pravo konkurencije, kako bi vaša prijava bila pravno valjana i imala veću šansu za uspešan ishod.

Kazne za povredu pravila zaštite konkurencije mogu biti izuzetno ozbiljne i uključuju novčane sankcije, zabranu određenih poslovnih aktivnosti, pa čak i poništavanje ugovora koji su u suprotnosti sa zakonom. U nekim slučajevima, firme mogu biti izložene tužbama od strane konkurencije ili potrošača koji su pretrpeli štetu zbog narušavanja konkurencije. Zbog toga je ključno angažovati advokata za pravo konkurencije, koji može analizirati poslovne prakse i osigurati njihovu usklađenost sa važećim propisima.

Ako konkurentska firma koristi nepoštene poslovne prakse, poput damping cena, ekskluzivnih ugovora koji onemogućavaju fer tržišnu utakmicu ili zloupotrebljava dominantan položaj, vaša firma može pretrpeti finansijsku štetu. Zaštita konkurencije vam omogućava da podnesete prijavu nadležnim organima, ali i da pokrenete pravne postupke protiv firmi koje narušavaju tržišne uslove. Advokat za pravo konkurencije može analizirati situaciju i preduzeti odgovarajuće radnje kako biste zaštitili svoje poslovanje i tržišni položaj.