U cilju promovisanja ljudskih prava i sloboda, na nivou Evropske unije Konvencijom za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda potpisanom u Rimu 1950. godine propisana je sloboda udruživanja građana u vidu grupe ili organizacije, radi postizanja određenog cilja.
Uvidevši značaj slobodnog udruživanja građana u tvorevine koje su zbog svojih karakteristika sposobne da ostvare ciljeve koje pojedinac sam ne može uopšte ostvariti, ili ih ne može efikasno ostvariti, sloboda udruživanja je prepoznata i kao ustavno pravo zagarantovana građanima Srbije.
Zakonska definicija
Zakon o udruženjima definiše udruženje kao dobrovoljnu i nevladinu nedobitnu organizaciju zasnovanu na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovanu radi ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa, koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom.
Razlika između udruženja građana i poslovnog udruženja:
- Udruženje građana je neprofitna, nevladina organizacija koju osniva više fiičkih ili pravnih lica radi ostvarivanja nekog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa koji pojedinačno ne mogu da ostvare. Ovi ciljevi moraju biti u skladu sa zakonom i Ustavom, a udruženje se registruje kod gencije za privredne registre.
- Poslovno udruženje je neprofitna organizacija koju osnova više privrednih subjekata, radi postizanja zajedničkog interesa, koja ne može obavljati delatnost radi sticanja dobiti, za razliku od svojih članova, ali može da ostvari višak prihoda nad rashodima.
Ko može osnovati udruženje
- Udruženje mogu osnovati najmanje tri osnivača, s tim što najmanje jedan od osnivača mora imati prebivalište na teritoriji Srbije. Osnivači mogu biti poslovno sposobna fizička ili pravna lica.
- Maloletno lice sa navršenih 14 godina života može biti osnivač udruženja uz izjavu o davanju saglasnosti njegovog zakonskog zastupnika.
Strana udruženja
Strano udruženje jeste udruženje sa sedištem u nekoj drugoj državi, osnovano po propisima te države radi ostvarivanja nekog zajedničkog ili opšteg interesa ili cilja, čije delovanje nije usmereno na sticanje dobiti, kao i međunarodno udruženje ili druga strana, odnosno međunarodna nevladina organizacija koja ima članove koji su se na dobrovoljnoj osnovi povezali radi ostvarivanja nekog zajedničkog ili opšteg interesa ili cilja koji nije usmeren na sticanje dobiti.
Registracija – Predstavništvo stranog udruženja može da deluje na teritoriji Srbije nakon upisa u registar stranih udruženja koji vodi Agencija za privredne registre.
Upis u registar udruženja vrši se na osnovu prijave za upis predstavništva stranog udruženja. Rešenje o upisu predstavništva stranog udruženja u Registar stranih udruženja se objavljuje u Službenom glasniku Republike Srbije, o trošku stranog udruženja, čime je postupak registracije okončan.
Primena propisa na zaposlene – Na strance zaposlene u predstavništvima stranog udruženja primenjuju se propisi kojima se uređuje kretanje i boravak stranaca, dok se na državljane Republike Srbije koji su zaposleni u predstavništvima stranog udruženja primenjuju domaći propisi.
Sredstva za rad – predstavništvo stranog udruženja može iz inostranstva unositi finansijska sredstva za rad predstavništva i za ostvarivanje svog program, u skladu sa propisima koji uređuju devizno poslovanje. Istovremeno, posle izmirenja svih dospelih poreskih i drugih obaveza u Republici Srbiji, predstavništvo stranog udruženja može izneti neutrošena sredstva.
Zabrana rada – predstavništvo stranog udruženja ima pravo da deluje slobodno na teritoriji Republike Srbije, ako njegovi ciljevi i delovanje nisu u suprotnosti sa Ustavom Republike Srbije i pravnim propisima, u suprotnom može se pokrenuti postupak za zabranu rada predstavništva stranog udruženja, a odluku o zabrani rada donosi Ustavni sud.
Brisanje – predstavništvo stranog udruženja prestaje i briše se iz Registra stranih udruženja u sledećim slučajevima:
- Ako je strano udruženje prestalo sa radom;
- Ako je strano udruženje odlučilo da predstavništvo prestane sa radom;
- Ako je predstavništvu stranog udruženja zabranjen rad odlukom Ustavnog suda.
U tom slučaju donosi se rešenje o brisanju predstavništva stranog udruženja iz registra stranih udruženja, koje se objavljuje u Službenom glasniku Republike Srbije o trošku udruženja stranog udruženja.
Koraci za osnivanje udruženja
Osnivačka skupština – Udruženje se osniva na osnivačkoj skupštini kao najvišem organu udruženja, koju čine svi članovi udruženja. Na osnivačkoj skupštini usvaja se osnivački akti i statut udruženja i vrši se izbor lica zaduženog za zastupanje udruženja.
Zastupnik udruženja – udruženje može da ime jedno ili više lica koja su zadužena za zastupanje udruženja. To moraju biti poslovno sposobna lica koja imaju prebivalište ili boravište na teritoriji Republike Srbije.
Dokumentacija potrebna za registraciju
Postupak upisa pokreće se podnošenjem dve prijave za upis u Registar i to:
- Prijave za upis udruženja u Registar udruženja
- Jedinstvene registracione prijave osnivanja pravnih lica i drugih subjekata i registracije u jedinstveni registar poreskih obveznika u skladu sa pravilima o dodeli poreskog identifikacionog broja pravnim licima.
Podnosilac prijave je zastupnik udruženja ili lice koje on ovlasti, a uz uredno popunjene prijave za upis, podnosi se i sledeća dokumentacija:
- Osnivački akt udruženja;
- Izjava zakonskog zastupnika maloletnog lica (ako je jedan od osnivač udruženja maloletno lice) da ono može biti osnivač udruženja, koja sadrži potvrdu o overi potpisa;
- Original primerak Statuta udruženja;
- Akt o izboru zastupnika udruženja;
- Overena fotokopija obe strane lične karte zastupnika udruženja odnosno overena fotokopija putne isprave i potvrda o boravištu (ako se na samoj ličnoj karti ne vide podaci o prebivalištu odnosno boravištu i adresi zastupnika, odnosno očitana lična karta koja se ne overava;
- Dokaz o uplati naknade
Po prijemu prijave u Agenciji za privredne registre, proverava se da li su uredne priložene prijave i dokumentacija, i u roku od 5 radnih dana od dana prijema prijave, donosi se rešenje o upisu osnivanja udruženja i objavljuje statut na internet stranici Agencije za privredne registre.
Međutim, ukoliko se u roku od 5 radnih dana od dana podnošenja registracione prijave utvrdi da nisu ispunjeni uslovi za registraciju, doneće se rešenje kojim se odbacuje prijava sa navođenjem koji uslovi za registraciju nisu ispunjeni i objavljuje se na Internet stranici Agencije za privredne registre.
U tom slučaju, ukoliko podnosilac prijave, u roku od 30 dana od dana objavljivanja rešenja podnese:
- novu registracionu prijavu za upis podataka o čijoj registraciji je dobio rešenje o odbacivanju prijave, pozove se na broj rešenja kojim je ranija prijava bila odbačena i otkloni utvrđene nedostatke ili
- podnese dokumentaciju na način koji je utvrđen tim rešenjem, plaća polovinu propisanog iznosa naknade za registraciju.
Upis privredne delatnosti
Osnovni cilj osnivanja udruženja ne može biti obavljanje privredne delatnosti radi ostvarivanja dobiti ali udruženje ipak pored svoje osnovne i neprofitne delatnosti može pod uslovima propisanim zakonom da obavlja privrednu delatnost kako bi obezbedilo dodatna sredstva neophodna za obavljanje delatnosti zbog koje je osnovano.
Saglasno Zakonu, udruženje može neposredno da obavlja privrednu delatnost pod sledećim uslovima:
- da se radi o delatnosti koja je u vezi sa njegovim statutarnim ciljevima (tzv. srodna privredna delatnost);
- da je takva delatnost predviđena statutom i
- da je delatnost manjeg obima, odnosno da se delatnost obavlja u obimu koji je potreban za ostvarivanje ciljeva udruženja.
Za svoje obaveze udruženje odgovara celokupnom svojom imovinom. Članovi udruženja i organa udruženja ne odgovaraju za obaveze udruženja u pravnom prometu svojom ličnom imovinom.
Kad udruženje stekne status pravnog lica, odnosno po dobijanju rešenja o upisu u Registar može da podnese prijavu upisa privredne delatnosti koju neposredno obavlja, ukoliko je ta privredna delatnost, kao što smo već naveli, predviđena statutom udruženja.
Obavezno evidentiranje stvarnih vlasnika
Zakonom o centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika od 31. decembra 2018. godine uspostavljena je Centralna evidencija stvarnih vlasnika, kao javna, jedinstvena, centralna, elektronska baza podataka o fizičkim licima – stvarnim vlasnicima pravnih lica i drugih subjekata registrovanih u Republici Srbiji.
Obavezu evidentiranja podataka o stvarnim vlasnicima imaju:
- poslovna udruženja i udruženja (osim političkih stranaka, sindikata, sportskih organizacija i udruženja, crkava i verskih zajednica),
- predstavništva stranih udruženja.
Kada su u pitanju udruženja, stvarni vlasnik Registrovanog udruženja je fizičko lice koje je registrovano za zastupanje udruženja, ako ovlašćeno lice za zastupanje nije prijavilo drugo fizičko lice kao stvarnog vlasnika. Lice ovlašćeno za zastupanje u Registrovanom subjektu dužno je da evidentira podatke o stvarnim vlasnicima u Centralnoj evidenciji najkasnije u roku od 15 dana od osnivanja i promene vlasničke strukture i članova organa Registrovanog subjekta, kao i druge promene na osnovu kojih se može ceniti ispunjenost uslova za sticanje svojstva stvarnog vlasnika Registrovanog subjekta.
Imovina udruženja
Za osnivanje udruženja nije potrebna nikakva osnivačka imovina. Međutim, udruženje može sticati imovinu iz različitih izvora, kao što su članarine, dobrovoljni prilozi, donacije, pokloni, subvencije, nasledstva, kamate, zakupnine i drugi zakonom dozvoljeni prihodi. Davaoci priloga i poklona mogu, pod određenim uslovima, ostvariti poreske olakšice.
S obzirom na to da su udruženja neprofitna, imovina udruženja sme da se koristi isključivo za ostvarivanje statutarnih ciljeva udruženja.
Iz tog razloga, imovina udruženja se ne može deliti njegovim članovima, osnivačima, članovima organa udruženja, direktorima, zaposlenima ili sa njima povezanim licima.
Izuzetak od ovog pravila čine davanja u vidu prigodnih primerenih nagrada, naknada opravdanih troškova nastalih radi ostvarivanja statutarnih ciljeva udruženja, kao što su putni troškovi, dnevnice ili troškovi prenoćišta, ugovorene teretne obaveze i isplata zarada zaposlenih. Ukoliko se ne poštuju ova pravila, zaprećene su prekršajne sankcije.
Porezi i obaveze
Udruženje je u obavezi da, od osnivanja u registru APR-a, vodi poslovne knjige po sistemu dvojnog knjigovodstva, da predaje finansijske izveštaje, odnosno izjavu o nekativnosti ukoliko nije bilo priliva na račun, te da vodi evidenciju o prihodima i rashodima i podnese poreski bilans i poresku prijavu u skladu sa Zakonom o porezu na dobit pravnih lica. Nepostupanje u skladu sa pomenutim obavezama, dovodi do toga da udruženje, ali i njegov zakonski zastupnik, odgovaraju za privredni prestup za povrede propisa za koje su propisane visoke novčane kazene.
Imajući u vidu da glavni cilj udruženja građana nije sticanje dobiti, samim tim udruženja ne podležu poreskim obavezama pod istim uslovima kao privredni subjekti. Shodno Zakona o porezu na dobit pravnih lica, udruženje je oslobođeno plaćanja poreza na dobit za poreski period u kojem ostvareni višak prihoda nad rashodima nije veći od 400.000 dinara, pod određenim uslovima. Međutim, udruženje nema pravo na oslobođenje ako ima prihod iznad 400.000 dinara ili ima dominantni položaj na tržištu, prema zakonu kojim se uređuje zaštita konkurencije.
Kada udruženje obavlja delatnost na osnovu koje ostvaruje prihode, postaje obveznik poreza na dobit pravnih lica, u kom slučaju, poresku osnovicu predstavlja višak prihoda ostvaren prodajom proizvoda na tržištu ili vršenjem usluga uz naknadu nad rashodima, te se oporezuju kao i u privrednom društvu po stopi od 15%.
Pravila o vođenju knjiga
Kao pravna lica udruženja imaju obaveze u skladu sa svojim statusom, a naročito iz oblasti propisa kojima se uređuju računovodstvo i revizija. Predviđene kazne za kršenje propisa su uglavnom novčane. Za najteže oblike nepoštovanja propisa udruženje može biti kažnjeno brisanjem iz Registra udruženja.
Za svoje obaveze udruženje odgovara celokupnom svojom imovinom. Pri tome, članovi udruženja i organa udruženja mogu i lično odgovarati za obaveze udruženja, ako postupaju sa imovinom udruženja kao da je u pitanju njihova imovina ili zloupotrebe članstvo za obavljanje nezakonitih aktivnosti.
Udruženje vodi poslovne knjige, podnosi finansijske izveštaje i podleže vršenju revizije finansijskih izveštaja, u skladu sa Zakonom o računovodstvu i drugim propisima kojima se uređuje računovodstvo.
Nedobitna organizacija je dužna da otvori tekući račun i vrši platne transakcije preko tog računa.
Sredstva za finansiranje programa od javnog interesa se mogu obezbediti i iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine ili jedinica lokalne samouprave. Udruženja koja su dobila takva sredstva za realizovanje programa od javnog interesa, moraju najmanje jedanput godišnje da čine dostupnim javnosti izveštaj o svom radu i o obimu i načinu sticanja i korišćenja sredstava i taj izveštaj dostavljaju davaocu sredstava. Udruženje je obavezno da sredstva koristi isključivo za realizaciju odobrenih programa.
Pravna pomoć pri osnivanju udruženja
Da bi se osnovalo udruženje neophodno je poznavati propise i znati procedure. Kao i svaka registracija, proces osnivanja udruženja je strogo formalan. Potrebno je znati sačiniti akte koji se podnose uz registracionu prijavu. Angažovanjem advokata za osnivanje udruženja čitav proces će biti profesionalno sproveden. Bilo kakvo odstupanje od zakonskih odredbi dovešće do odbacivanja prijave a što bi stvorilo dodatne troškove.
Zaključak
U zavisnosti od toga da li je fokus na poslovnim interesima i ekonomskim aktivnostima, privredni subjekti će se češće odlučiti za osnivanje poslovnog udruženja umesto klasničnog udruženja.
Bey obzira na na to koju vrstu udruženja osnivate, savet je da prilikom osnivanja udruženja potražite stručnu pomoć kako biste bili sigurni da su akti sačinjeni na pravilan i zakonit način, da je ispoštovana zakonska procedura za upis u registar udruženja jer na taj način izbegavate potencijalo odbacivanje prijave od strane Agencije za privredne registre što ne mora da bude slučaj.
Ukoliko vam je potrebna pravna pomoć ili savet, budite slobodni da nas kontaktirate i zakažete pravne konsultacije, a naš tim pravnika će za vas pronaći najbolju moguću soluciju.