Najnovije izmene Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu

Poslednjim izmenama Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu koje su usvojene 28. aprila 2023. godine, načinjen je značajan iskorak u unapređenju zaštite prava radnika u Srbiji. Ovaj zakon, koji od strane svih poslodavaca treba u potpunosti da se primeni od 07.05.2025. godine, uvodi niz novina koje poslodavci i zaposleni treba da poznaju kako bi obezbedili usklađenost sa zakonodavstvom i unapredili bezbednost na radnom mestu.

Najnovijim izmenama su uvedene neke ključne novine koje se odnose na sledeće oblasti:

Povećana su ovlašćenja inspektora rada

Inspektori rada sada imaju proširena ovlašćenja koja se odnose na utvrđivanje i kontrolu bezbednosti i zdravlja na gradilištima (privremenim i pokretnim). Primera radi, kada inspektor rada utvrdi da postoje okolnosti koje ugrožavaju ili mogu ugroziti zdravlje i bezbednost zaposlenih na gradilištu, dužan je da zabrani rad na takvim gradilištima sve dok postoje takve „opasne” okolnosti. Zabrana rada se izriče investitoru i mora biti jasno istaknuta na gradilištu. Maksimalna dužina trajanja zabrane zavisi od trajanja okolnosti koje ugrožavaju bezbednost i zdravlje zaposlenih na gradilištu (zabrana traje sve dok traju te okolnosti), dok minimalno trajanje zabrane rada zavisi od toga koliko puta su takve okolnosti uočene i utvrđene na gradilištu. Ako su takve okolnosti uočene po prvi put, minimalno trajanje zabrane rada iznosi 3 dana, ako su utvrđene po drugi put minimalno trajanje zabrane iznosi najmanje 15 dana, a ako su utvrđene po treći put minimalno trajanje zabrane iznosi najmanje 30 dana.

Uvedene su periodične i dodatne obuke za zaposlene i predstavnike zaposlenih

Periodične obuke – Naravno, poslodavac je dužan da sprovede prvu obuku zaposlenog odmah prilikom zasnivanja radnog odnosa, prilikom premeštaja na drugo mesto rada, kao i prilikom promene radnog procesa, odnosno uvođenja novih tehnologija ili novih sredstava za rad. Međutim, najnovijim izmenama Zakona je uvedena obaveza za poslodavce da pored te prvobitne obuke, obavljaju i tzv. periodične obuke zaposlenih, i to najkasnije u roku od godinu dana od dana prethodne obuke ako su u pitanju zaposleni koji obavljaju rad na radnim mestima sa povećanim rizikom, odnosno najkasnije u roku od 3 godine od prethodne obuke ako su u pitanju ostali zaposleni. Rok za periodične obuke predstavnika zaposlenih takođe iznosi najkasnije 3 godine od prethodne obuke.

Dodatne obuke – Kada radni proces zahteva dodatnu obuku zaposlenog za bezbedan i zdrav rad, poslodavac je dužan da upozna zaposlenog o obavljanju radnog procesa na bezbedan način, putem obaveštenja, uputstava ili instrukcija u pisanoj formi. U izuzetnim slučajevima, kada zaposlenom preti ozbiljna, neizbežna i neposredna opasnost po život ili zdravlje, zbog hitnosti, obaveštenja, uputstva ili instrukcije mogu se dati u usmenoj formi. U slučaju teške povrede na radu, smrtne povrede na radu ili kolektivne povrede na radu sa teškom ili smrtnom povredom na radu, poslodavac je dužan da odmah, a najkasnije u roku od 8 dana od nastanka povrede izvrši dodatnu obuku zaposlenih na tom radnom mestu u organizacionoj jedinici gde se povreda dogodila, sa obavezom obaveštavanja svih zaposlenih.

Obaveza posedovanja odgovarajućih licenci za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu

Uvedena je obaveza licenciranja svih fizičkih lica koja obavljaju poslove bezbednosti i zdravlja na radu. Licenca se mora obnavljati svakih pet godina, čime se obezbeđuje kontinuirana edukacija i usavršavanje stručnjaka.

Pooštrene su novčane kazne za poslodavce

Najnovijim izmenama Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu su pooštrene kazne za poslodavce koji ne preduzmu sve neophodne mere za obezbeđenje zdravog i bezbednog radnog okruženja. Za prekršaje poslodavaca, kazne se kreću od 1.000.000 do 1.500.000 dinara za pravna lica, dok za odgovorna lica u pravnim licima kazne iznose od 30.000 do 150.000 dinara. Poslodavci preduzetnici takođe jesu podvrgnuti visokim novčanim kaznama koje mogu dostići i iznos od 400.000,00 dinara.

Obaveza osiguranja zaposlenih i obavezni redovni lekarski pregledi

Najnovije izmene Zakona propisuju obavezu poslodavaca da zaposlene osiguraju za slučaj povreda na radu i profesionalnih bolesti, radi obezbeđivanja naknade štete. Takođe, poslodavac je dužan da zaposlenog na njegov zahtev uputi na lekarski pregled koji odgovara rizicima na radnom mestu u redovnim intervalima, a najkasnije u roku od 5 godina od prethodnog pregleda.

Bezbednost i zdravlje na radu u slučaju rada od kuće i rada na daljinu

Poslodavac može da donese Akt o proceni rizika za rad od kuće i za rad na daljinu u pisanoj formi uz učešće zaposlenog. Svakako, prilikom rada od kuće i rada na daljinu, poslodavac je dužan da obezbedi zdrave i bezbedne uslove rada uz saradnju sa zaposlenim, pri čemu je poslodavac dužan da utvrdi uslove za bezbedan i zdrav rad, sredstva za rad izdata od strane poslodavca, da definiše radni proces u vezi sa izvršavanjem poslova za koje je zaposleni zadužen i da propiše preventivne mere za bezbedan i zdrav rad.

Uveden je Registar povreda na radu koji se vodi u elektronskoj formi

Najnovijim izmenama zakona je uveden elektronski Registar povreda na radu, koji vodi Uprava za bezbednost i zdravlje na radu. Ovaj registar omogućava efikasnije praćenje i analizu povreda na radu.

Povezani tekstovi

Call Now Button